Wykłady

Kambodża, Kongo, Republika Środkowoafrykańska, Uganda, Rwanda, sudański Darfur, była Jugosławia... symbole zbrodni XX wieku - i niewyobrażalnego cierpienia ludzi. Zabijanie trwa nieustannie. Jak to możliwe po Auschwitz? To pytanie zadają bardzo często sobie – i innym – ludzie odwiedzający teren byłego obozu w Oświęcimiu. Nie "jak możliwy był Auschwitz", ale właśnie - "jak coś takiego może dziać się znowu".Wykłady dotyczące zbrodni ludobójstwa w XX i XXI wieku są próbą poszukiwań odpowiedzi na te pytania.

Proponowane tematy wykładów:

Rwanda

  1. Kraina Tysiąca Wzgórz i miliona uśmiechów – geneza ludobójstwa w Rwandzie (dr Alicja Bartuś, czas 1 godz.)
  2. Rwanda 1994 – ideologiczne podstawy zbrodni dokonanych przez Hutu oraz zbieżności tej ideologii z ideologią faszystowską (dr Alicja Bartuś, czas 1,5 godz.)
  3. Propagandy jak element ludobójstwa – omówienie i odniesienie systemu propagandy w Rwandzie do faszystowskich Niemiec (dr Alicja Bartuś, czas 1,5 godz.)

Wymordowanie 800 tysięcy Tutsich przez państwo rwandyjskie jest jednym z najbardziej uderzających przykładów ludobójstwa. Szczególnie znaczące jest to, jak bardzo zbrodnia ta przypomina pozostałe najstraszliwsze ludobójstwa: Ormian w Turcji otomańskiej podczas I wojny światowej, Żydów oraz Romów w Niemczech hitlerowskich.

Wykłady przedstawiają:

  • genezę zbrodni, ze szczególnym uwzględnieniem ideologii, która legła u jej podstawy oraz rolę oświaty i mediów w jej szerzeniu
  • przebieg ludobójstwa oraz reakcja - a raczej jej brak - społeczności międzynarodowej
  • próby radzenia sobie z przeszłością: oficjalna wykładnia wydarzeń, wymierzanie sprawiedliwości, oraz konsekwencje dla sytuacji politycznej i perspektyw współczesnej Rwandy.

Kambodża

  1. Rządy Czerwonych Khmerów w Demokratycznej Kampuczy. Znaczenie wymierzenia symbolicznej sprawiedliwości dla pamięci historycznej (dr Alicja Bartuś, czas 1 godz.)
  2. Postawa świata wobec rządów Czerwonych Khmerów (dr Alicja Bartuś, czas 1,5 godz.)

Zbrodnie dokonane przez Czerwonych Khmerów w Demokratycznej Kampuczy należą do jednych z najokrutniejszych w XX wieku, także ze względu na rekordowy odsetek ofiar: życie straciła jedna czwarta populacji kraju.

Podczas wykładów omówione zostaną:

  • polityczne okoliczności zdobycia oraz sposób sprawowania władzy przez Czerwonych Khmerów
  • obecna sytuacja w Kambodży w kontekście działań Międzynarodowego Trybunału Karnego i rozliczeń Khmerów z przeszłością oraz znaczenie takich rozliczeń dla pamięci historycznej narodu

Korea Północna

  1. Korea Północna jako przykład funkcjonowania zbrodniczego reżimu komunistycznego (dr Alicja Bartuś, czas 1,5 godz.)
  2. Sytuacja w obozach koncentracyjnych w Korei Północnej w oparciu o relacje uciekinierów i próba porównania tej sytuacji do niemieckich obozów koncentracyjnych(dr Alicja Bartuś, czas 1 godz.)

Wykłady nakreślają:

  • ramy historyczne powstania KRL-D
  • ewolucję mechanizmu sprawowania władzy przez komunistów z uwzględnieniem idei dżucze
  • sytuacje w koreańskich obozach koncentracyjnych

Auschwitz i Holokaust

  1. Ludobójstwo po Auschwitz - zdarzenie niewyjątkowe w XX wieku (dr Alicja Bartuś, czas 1,5 godz.)
  2. Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono – rzecz o Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata i Ludziach Dobrej Woli (dr Alicja Bartuś, czas 1 godz.)
  3. Pojednanie polsko niemieckie na przykładzie historii powstania MDSM (czas 1 godz.)
  4. Oświęcim – cztery perspektywy spojrzenia na miasto (perspektywa mieszkańca, turysty, polityków oraz świadków historii i rodzin ofiar zbrodni) (dr Alicja Bartuś, czas 1 godz.)

Pedagogika

  1. Sztuka jako forma edukacji w Miejscu Pamięci Oświęcim – przykłady programów dla młodzieży (dr Alicja Bartuś, 45 min.)

Fundusz Neumannów

SZANSA NA STYPENDIUM

XVII edycja konkursu
"Stypendium dla najzdolniejszych"

Uroczyste wręczenie stypendiów odbędzie się w Bibliotece w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, w dn. 14.09.2016 o godz. 13.30.

Wyniki