Otwarcie pawilonu wystawienniczego
„Gerhard Richter BIRKENAU”
Międzynarodowy Komitet Oświęcimski, Miasto Oświęcim oraz Fundacja na rzecz Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu zapraszają na otwarcie pawilonu wystawienniczego „Gerhard Richter BIRKENAU” .
Otwarcie wystawy odbędzie się 28 lutego o godz. 17.00 w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu.
Wernisażowi będzie towarzyszył wykład dr Delfiny Jałowik, wprowadzający do cyklu „Birkenau”.
W roku 2020 Gerhard Richter postanowił udostępnić Międzynarodowemu Komitetowi Oświęcimskiemu jedną z edycji cyklu „Birkenau” jako stały depozyt na wystawę w Oświęcimiu. Koncepcję budynku wystawowego Gerhard Richter BIRKENAU w Oświęcimiu tworzył poczynając od 2020 r. Christoph Heubner, pisarz, wiceprezydent wykonawczy MKO, wraz z Gerhardem Richterem i Sabine Moritz-Richter we współpracy z Międzynarodowym Komitetem Oświęcimskim, Fundacją na rzecz Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu oraz Miastem Oświęcim, zaś projekt architektoniczny budynku autorstwa Gerharda Richtera był nadzorowany i realizowany przez architekta Edwina Heinza – GMS Architekten PartGmbB, Isny / Allgäu oraz biuro architektoniczne Susuł & Strama Architekci, Oświęcim. Powstanie budynku wystawowego Gerhard Richter BIRKENAU było możliwe dzięki darowiźnie firmy Volkswagen AG.
W pawilonie wystawienniczym eksponowana jest edycja cyklu „Birkenau”: cztery abstrakcyjne kompozycje, wykonane w unikatowej technice wydruku na płytach metalowych oraz ośmiometrowe szare lustro i kopie czterech zdjęć wykonanych potajemnie przez członków Sonderkommando w 1944 r. w pobliżu komory gazowej i krematorium nr V w Birkenau.
Te cztery fotografie, zrobione potajemnie i z narażeniem życia w 1944 roku przez więźniów Sonderkommando, uchodzą za jedyne fotograficzne dokumenty Holokaustu, na których utrwalono mord i palenie zwłok ludności żydowskiej w Auschwitz. Dla malarza Gerharda Richtera stanowiły one punkt wyjścia i podstawę stworzonych w 2014 roku prac „Obrazy z Birkenau”. Będąc pod ogromnym wrażeniem, jakie przed laty na nim wywarły te zdjęcia, postanowił powrócić do tematu, tworząc cztery abstrakcyjne, duże obrazy, które pokazywane były już m.in. w Dreźnie, Berlinie, Moskwie i Nowym Jorku.