Wystawy

/

W LABIRYNCIE FORM

Harmonia/Dysonans

Wystawa „Harmonia/Dysonans” prezentuje malarstwo i rysunki Elżbiety Kuraj i Janusza Karbowniczka – dwóch wybitnych twórców związanych z Oświęcimiem i Międzynarodowym Domem Spotkań Młodzieży.

Ekspozycja powstała w ramach jubileuszu 30-lecia Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, a jej tytuł nawiązuje do działalności Domu Spotkań - HARMONIA to jednolitość stylistyczna Domu Spotkań, przejawiająca się w jego architekturze, uniwersalne wartości, które określają misję Domu oraz spójne obszary wolności, również tej artystycznej, której staramy się być wierni, są w MDSM-ie zestawiane z DYSONANSEM zła, które skaził kondycję człowieka w tym miejscu przed 70 laty. Kluczem do zrozumienia obu tych kategorii jest spotkanie. To ono pozwala przekroczyć granicę, zrozumieć przeszłość i interpretować współczesność.

O artystach

Oboje ukończyli katowicki Wydział Grafiki ASP w Krakowie (Elżbieta Kuraj dyplom z malarstwa zrealizowała w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Jerzego Dudy – Gracza). Obecnie sami są pedagogami, profesorami artystycznych uczelni: E. Kuraj w Instytucie Sztuki Wydziału Artystycznego w Cieszynie (filia UŚ), natomiast J. Karbowniczek prowadzi Autorską Pracownię Rysunku na ASP w Katowicach. Mają na swoim koncie dziesiątki wystaw indywidualnych, udział w wystawach zbiorowych liczy się w setkach. Od lat 80. ubiegłego wieku „zaliczyli” także 10  wystaw w duecie. Skąd taka koincydencja? Od lat tworzą wspólnie swoją codzienność – jako życiowi partnerzy.

O obrazach

Malarstwo Elżbiety Kuraj to przede wszystkim kolor i wszystkie interakcje wynikające z jego zestawień – kontrastowych czy monochromatycznych. Różne jest jego oddziaływanie: to „atakuje”, dosłownie wylewając się z obrazu „Róż”, to znów „owiewa” subtelnym „Oddechem szarości”. I choć przyjemnie jest analizować znaczenie i wzajemny układ plam barwnych, to jednak pierwotne w odbiorze tej sztuki będą emocje wynikające z doznań zmysłowych. Na uwagę zasługują tytuły obrazów, które wyjaśniają wszystko  i są  niesamowicie inspirujące dla odbiorcy.

Ekspresyjne rysunki Janusza Karbowniczka mają jedną wspólną cechę – zawsze zobaczymy na nich człowieka. Choćby samą głowę. Niezmienna jest też paleta barw – biel, czerń i szarość uzyskiwana przy pomocy ołówka i tempery. W tym oszczędnym spectrum środków rozgrywa się cały człowieczy świat. To dzieła naznaczone głębokim humanizmem. Obrazy olejne w twórczości Janusza Karbowniczka dowodzą, że śmiało poczyna on sobie z paletą barw, choć jest zdecydowanie mniej „agresywny” od małżonki, bardziej pastelowy.

Trudno porównywać oboje artystów. Na pewno więcej ich różni. Malarstwo Elżbiety Kuraj to pejzaż, synteza, emocje, żywioł, rozmach. Sztuka Janusza Karbowniczka – odpowiednio- postać, analiza, intelekt, układ i porządek, wstrzemięźliwość.

Istnieje możliwość niekonwencjonalnego oprowadzania po wystawie przez zespół M.O.L.O. (Jacek Hołubowski, Mateusz Pliniewicz, Piotr Skupniewicz), który skomponował specjalnie na potrzeby tego projektu utwory, będące muzyczną ilustracją twórczości obu artystów. Ekspozycji towarzyszy polsko-niemiecki katalog, zaprojektowany przez Tomasza Kipkę.

Warunki techniczne:

Wystawa sklada się z obrazów na płótnie oraz grafik oprawionych za szkłem w różnych formatach. O aktualny skład wystawy prosimy pytać w przypadku zainteresowania wypożyczeniem. 

 

W tekście wykorzystano fragmenty (o artystach, o obrazach) tekstu Małgorzaty Gwóźdź.

Fot. Krzysztof Janik

 

 

Prezentacje wystawy

Powrót